Philosophy of History
Introduction
Geographical Basis of History.
Contrasted with the universality of the moral Whole and with the unity of that individuality which is its active principle, the natural connection that helps to produce the Spirit of a People, appears an extrinsic element; but inasmuch as we must regard it as the ground on which that Spirit plays its part, it is an essential and necessary basis. We began with the assertion that, in the History of the World, the Idea (...)
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Hegel
Articles
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Hegel’s Philosophy of History - Introduction
3 December 2021 -
Hegel’s Philosophy of History - Part I
11 December 2021Introduction
Part I: The Oriental World
We have to begin with the Oriental World, but not before the period in which we discover States in it. The diffusion of Language and the formation of races lie beyond the limits of History. History is prose, and myths fall short of History. The consciousness of external definite existence only arises in connection with the power to form abstract distinctions and assign abstract predicates; and in proportion as a capacity for expressing Laws (of (...) -
Hegel’s philosophy and science
10 February 2009Hegel’s philosophy and science
Friday 1 January 2010
Hegel’s Philosophy of Nature
Analytical Table of Contents Preliminary
§ 192 Nature has presented itself as the idea in the form of otherness. § 193 Hence nature exhibits no freedom in its existence, but only necessity and contingency. § 194 Nature is to be viewed as a system of stages, in which one stage necessarily arises from the other. § 195 Nature is, in itself a living whole. § 196 The idea as nature can be named (...) -
En quoi la dialectique de Hegel est révolutionnaire
12 juin 2018, par Karob, MaxEn quoi la dialectique de Hegel est révolutionnaire ?
La première des caractéristiques de la dialectique, dans sa version hégélienne, est l’image qu’elle donne du « changement qualitatif ». Jusque là, l’essentiel de ceux qui affirmaient l’existence de sauts dans la logique du monde ne faisaient appel qu’aux miracles divins et aux actions brutales des prétendues « forces » bénéfiques et maléfiques.
La caractéristique de la plupart des philosophies précédentes, mystiques ou pas, était (...) -
Hegel’s Lectures on the History of Philosophy
16 March 2015, by Robert ParisEn français - In french
Hegel’s Lectures on the History of Philosophy
Introduction
A. The Notion of the History of Philosophy.
THE thought which may first occur to us in the history of Philosophy, is that the subject itself contains an inner contradiction. For Philosophy aims at understanding what is unchangeable, eternal, in and for itself: its end is Truth. But history tells us of that which has at one time existed, at another time has vanished, having been expelled by (...) -
Critique of Hegel’s Philosophy in General
27 January 2022Critique of Hegel’s Philosophy in General
Karl Marx - 1844
This is perhaps the place at which, by way of explanation and justification, we might offer some considerations in regard to the Hegelian dialectic generally and especially its exposition in the Phänomenologie and Logik and also, lastly, the relation (to it) of the modern critical movement.[42]
So powerful was modern German criticism’s preoccupation with the past – so completely was its development entangled with the (...) -
Hegel a-t-il raison de dire que « Tout ce qui est réel est rationnel » ?
21 décembre 2013, par Robert ParisHegel a-t-il raison de dire que « Tout ce qui est réel est rationnel » ?
« Tout ce qui est réel est rationnel », cette portion fameuse de phrase a été tiraillée en tous sens, commentée de part en part, au point qu’on peut se demander pourquoi on chercherait encore à lui faire dire… ce qu’elle ne disait pas. Car, effectivement, la plupart des commentateurs, qu’ils l’approuvent ou la réprouvent, ne font que commenter un texte qu’Hegel n’a pas écrit.
Et tout d’abord car, philosophe, il (...) -
Philosophie de la nature de Hegel
20 mai 2010, par Robert ParisL’Encyclopédie des sciences philosophiques de Hegel, dont Philosophie de la nature est un chapitre de Sciences, est bien entendu marquée par son a priori idéaliste mais on peut dire aussi que ce point de vue lui a permis de s’élever au dessus du matérialisme mécaniste de l’époque et de la philosophie métaphysique qui était celle des philosophes des sciences de l’époque et des scientifiques aussi. Par contre, il s’y introduit bien entendu des erreurs propres y compris aux ouvrages (...)
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Des objets mathématiques continus ou discontinus ?
2 mars 2008, par Robert ParisDISCONTINUITÉ OU ... CONTINUITÉ ?
LE POINT
"Tout le monde croit savoir ce que c’est qu’un point, et c’est même parce que nous le savons trop bien que nous croyons n’avoir pas besoin de le définir."
Henri Poincaré
Poincaré défenseur du continu mathématique :
Lire ici
Poincaré : « n’y a-t-il pas moyen d’arriver à la loi du rayonnement sans introduire ces discontinuités qui sont en opposition directe avec les notions de la Mécanique classique ? »
Continuité mathématique et (...) -
Les paradoxes de Zénon, la dialectique de Hegel et la physique quantique
16 mars 2017, par Robert ParisLes paradoxes de Zénon soulignaient une contradiction entre position, vitesse et mouvement... La méthode pour montrer ces contradictions reposait sur la division en deux de chaque étape... Les paradoxes de Zénon, la dialectique de Hegel et la physique quantique
Vous me direz, Zénon, Hegel et Bohr, voilà une liste à la Prévert et il ne manque que le raton laveur ou l’ornithorynque ! Quel rapport pouvez-vous établir entre ces trois éléments dont on ne voit nullement ce qu’ils font ici (...)