Ludwig Feuerbach and the End of Classical German Philosophy
Frederick Engels
PART I - HEGEL
The volume before us (1) carries us back to a period which, although in time no more than a generation behind us, has become as foreign to the present generation in Germany as if it were already a hundred years old. Yet it was the period of Germany’s preparation for the Revolution of 1848; and all that has happened since then in our country has been merely a continuation of 1848, merely the (...)
Accueil > Mots-clés > Personnages > Engels
Engels
Articles
-
Ludwig Feuerbach and the End of Classical German Philosophy
24 January 2022 -
Y a-t-il une continuité des organisations révolutionnaires de Marx à Lénine et Trotsky, de la première à la deuxième et à la troisième internationale, ou même de la Ligue des communistes à la quatrième internationale de Trotsky et au trotskysme d’aujourd’hui ? Non !
31 octobre 2009, par Robert Paris, Tiekoura Levi HamedLa plupart des groupes révolutionnaires se revendiquent, disent-ils, de la continuité qui irait de Marx à Lénine, Trotsky et au delà au trotskysme pour certains...
De quelle type de continuité s’agit-il ? Celle des buts ? Celle des idées ? Celle des programmes ? Celle des organisations ? Ce sont des considérations de type très différent.
Si c’est celle des idées et des analyses, reconnaissons d’abord qu’il n’y a pas continuité au sein même de chacun de ces dirigeants révolutionnaires. (...) -
Friedrich Engels Der Ursprung der Familie, des Privateigentums und des Staats
7. März 2009www.matierevolution.org
-
Socialism, by Engels
12 January 2022The materialist conception of history starts from the proposition that the production and, next to production, the exchange of things produced, is the basis of all social structure; that in every society that has appeared in history, the manner in which wealth is distributed and society divided into classes or estates is dependent upon what is produced, how it is produced, and how the products are exchanged. From this point of view the final causes of all social changes and political (...)
-
Léon Trotsky - L’actualité du "Manifeste communiste"
5 juillet, par Robert ParisLéon Trotsky
L’actualité du "Manifeste communiste"
Préface à l’édition en langue africaaner de la première édition du Manifeste du parti communiste.
On a peine à croire que dix années seulement nous séparent du centenaire du Manifeste du parti communiste ! Ce manifeste, le plus génial de tous ceux de la littérature mondiale, surprend aujourd’hui encore par sa fraîcheur. Les parties principales semble avoir été écrites hier. Vraiment, les jeunes auteurs (Marx avait vingt-neuf ans, (...) -
Friedrich Engels Grundsätze des Kommunismus
7. März 2009, von Robert Pariswww.matierevolution.org
-
La division nationaux/immigrés, une clef de la domination capitaliste
2 décembre 2023, par Robert ParisLa division nationaux/immigrés, une clef de la domination capitaliste
Voyons la position de Matière et Révolution :
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article3107
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article7321
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article6679
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article262
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article3811
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article7363
https://www.matierevolution.fr/spip.php?article5090
htt -
The Civil War in France
7 January 2022The Beginning of the Franco-Prussian War
In the Inaugural Address of the International Working Men’s Association, of November 1864, we said:
“If the emancipation of the working classes requires their fraternal concurrence, how are they to fulfill that great mission with a foreign policy in pursuit of criminal designs, playing upon national prejudices, and squandering in piratical wars the people’s blood and treasure?”
We defined the foreign policy aimed at by the International in (...) -
Inaugural Address of the International Working Men’s Association “The First International”
23 January 2022Inaugural Address of the International Working Men’s Association “The First International”
1864 - Marx/Engels
Workingmen:
It is a great fact that the misery of the working masses has not diminished from 1848 to 1864, and yet this period is unrivaled for the development of its industry and the growth of its commerce. In 1850 a moderate organ of the British middle class, of more than average information, predicted that if the exports and imports of England were to rise 50 per cent, (...) -
Pourquoi le marxisme n’est pas un économisme
23 septembre 2016, par Robert ParisPourquoi le marxisme n’est pas un économisme
L’ « économisme » désigne une tendance en sciences sociales, en politique, au sein des organisations militantes syndicales, associatives et politiques comme des systèmes de pensée, consistant à considérer tous les faits sociaux et politiques comme des faits purement économiques. C’est une vision qui cherche à tout ramener aux tendances et aux problèmes économiques de la société, dans une perspective réductionniste qui serait une construction (...)